19 Jun 2017

Waarom je niet minder fruit moet gaan eten als afvallen niet lukt.

Ik vind het echt heel treurig en onbegrijpelijk dat juist mensen die boeken of blogs schrijven met de bedoeling om mensen te helpen gezonder en slanker te worden hun volgers demotiveren en er zelfs tegen waarschuwen om veel fruit te eten. Een lezer van mijn boek (die er nu van overtuigd is dat veel fruit eten juist goed is) wees mij op een blog op social media en daarin werd het volgende gezegd:

“In het ene stuk fruit zitten meer koolhydraten dan in het andere. Wanneer je een stabiele bloedsuikerspiegel hebt, zal je vetverbranding gestimuleerd worden waardoor je afvalt. Merk jij dat het afvallen niet lukt? Beperk de fruitinname dan tot 1 stuk fruit per dag en geniet ervan!”

Door dit soort uitspraken (en er zijn talloze van deze waarschuwingen over fruit op social media te vinden) durven mensen tegenwoordig niet meer dan 1 of 2 stuks fruit per dag te eten.

Er zijn twee gouden regels voor een goede gezondheid en passend gewicht. Als eerste: Zoveel mogelijk nutriëntrijke voeding eten.

Er is geen discussie over mogelijk, want iedereen kan het zelf in een voedingstabel controleren. Fruit en groente is het meest nutriëntrijke voedsel wat er is. Daar zitten de meeste vitaminen, mineralen, anti oxidanten, fytonutrienten en talloze andere stoffen in die essentieel zijn voor een goede gezondheid. Dus een goede gezondheid en een hoge weerstand krijg je door vooral veel fruit en groente te eten. In de praktijk kunnen we maar een bepaalde hoeveelheid groente eten. Voor de meeste mensen is slechts 1 of 2 kleine porties groente per dag haalbaar omdat onze darmen veel groente niet kunnen verdragen en vooral omdat voor de meesten hun smaakpapillen niet veel groente kunnen verdragen. Daarom is met veel fruit eten de echte winst te behalen op je gezondheid.

Hoe zit het dan met al die fruitsuikers in het fruit?

De eerste gouden regel voor het controleren van je gewichtsbeheersing is heel simpel, universeel en tijdloos : Niet meer eten dan je verbruikt.

Zolang je dus binnen de grenzen van je eigen calorische behoefte zit, zul je van veel fruit eten, ondanks de fruitsuikers wat het bevat, niet dik worden. Een gemiddeld mens heeft 2000 calorieën nodig. Binnen die grens kun je heel veel fruit eten zonder aan te komen. Zelfs mensen die af willen vallen en per dag 1250 kcal. per dag mogen nuttigen kunnen binnen die marge heel veel fruit eten zonder aan te komen en met die beperkte hoeveelheid calorieën zullen ze natuurlijk ook afvallen.

In de hele wereld is niemand dik en ongezond geworden van het eten van veel fruit. Mensen worden dik en ongezond van wat ze NAAST of IN PLAATS VAN het fruit eten. Dus als je merkt dat je niet afvalt of zelfs aankomt als je veel fruit eet, dan heb je dus over de gehele dag gewoon MEER gegeten dan je hebt verbrand en zul je dus minder moeten gaan eten. Maar dan is niet de logische stap om minder of vrijwel geen fruit meer te eten. Als je gezondheid je lief is kun je beter MINDEREN op dat wat je NAAST al dat fruit nog hebt gegeten. Want iedereen die aankomt of niet afvalt, heeft MEER gegeten dan alleen veel fruit. Want van veel fruit alleen kun je niet aankomen! Want zelfs al zou je bij wijze van spreke 3 kilo fruit per dag eten, dan zou je maar 1200 kcal. per dag binnen krijgen en niemand komt aan van 1200 kcal. per dag. Hiermee wil ik NIET het advies geven om alleen maar fruit te gaan eten, zeker niet! Maar door al die waarschuwingen betreft de het eten van veel fruit lijkt het of mensen niet meer zelf nadenken en dit allemaal gewoon voor waar aannemen. En nu begrijp je hopelijk beter dat veel fruit juist goed is voor je gezondheid en voor een passend gewicht.

Wil je meer lezen zoals bovenstaande fruitige informatie gebaseerd op nuchter, verstandelijk denkwerk? Lees dan mijn boek Fruit jezelf gezond en slank en je zult tot de conclusie komen dat veel fruit eten, door 1 of 2 keer per dag fruit als maaltijd te eten het meest logische is wat je voor je gezondheid en een passend gewicht kunt doen.

Omdat je voor een volwaardig eetpatroon meer nodig hebt dan alleen fruit is het de bedoeling dat je wel gewoon je warme maaltijd blijft eten en je dagelijks benodigde eiwitten en vetten, zodat je een optimaal eetpatroon krijgt zonder tekorten. Daarom staan in deel II van mijn boek verschillende eetschema’s en recepten voor 7 weken geplaatst, al naar gelang de verschillende hoeveelheden fruit je per dag wilt eten. Je kunt dan precies zien wat en hoeveel je naast je dagelijkse maaltijd(en) aan fruit nog aan ander gezond voedsel kunt eten, met als doel een optimale gezondheid en een passend gewicht.

Fruit rocks! Ontdek het zelf.

leave a comment

Make sure you enter the (*) required information where indicated. HTML code is not allowed.